dopamine

10 manieren om dopamine te stimuleren.

Tijdens het surfen op internet kwam ik een artikel tegen met 10 manieren om dopamine-productie te stimuleren.

Er was in het artikel geen link met parkinson, maar alle punten lijken me ook in dat kader bruikbaar. Ik weet best dat parkinson wordt veroorzaakt door beschadigde substantia nigra. Daarmee is de productie van dopamine dus beperkt. Maar als de 10 punten je helpen om de overgebleven zwarte substantie vaker of harder aan het werk te zetten, dan is je doel bereikt, toch?

Bekijk de video of lees de tekst onder de video.

1. Zoek een gezonde verslaving

Elke negatieve verslaving (drugs, alcohol, sex, porno, shoppen, gokken etc.) levert een snelle kick op, oftewel een snelle beloning in de vorm van verhoogde dopamine-productie. Het probleem is dat het effect steeds minder wordt, waardoor de dosis steeds hoger moet worden. Dat is uiteraard niet vol te houden. Verslaving is vaak het gevolg van een te laag dopamine-niveau; de reden waarom mensen met parkinson extra bevattelijk zijn voor verslavingen.

Bedenk dan ook een gezonde ‘verslaving’, oftewel een activiteit die je voldoening oplevert, of waarvoor je jezelf op een gezonde manier kunt belonen. Maak een lijstje van de dingen die je echt heel graag doet en zorg ervoor dat je die ook daadwerkelijk regelmatig doet!

2. Maak een ‘to-do’-lijst voor kleine taken

Het opschrijven, uitvoeren en afvinken van zelfs kleine taken levert een goed gevoel op als gevolg van een dopamine-boost. Laat je brein zich dus geen zorgen maken over wat er moet gebeuren, maar maak een lijstje en vink af!.

3. Creëer iets

Het is bekend dat creatieve beroepsbeoefenaren (schrijvers, schilders, beeldhouwers, zangers, dansers en andere artiesten) minder bevattelijk zijn voor parkinson. Dat komt vermoedelijk doordat de creatieve gemoedstoestand waarin zij regelmatig verkeren de productie van dopamine stimuleert.

Door iets creatiefs te doen, kun je dat zelfde effect bereiken. Dus zing, dans, schrijf, schilder of houw beeld!

4. Beweeg

Deze is al bekend, uiteraard. Lichaamsbeweging stimuleert niet alleen dopamine, maar ook andere neurotransmitters zoals serotonine en endorfine. En van al die stoffen krijg je een goed gevoel.

5. Zorg voor een reeks successen

Besluit iets positiefs, fijns of gezonds dagelijks te gaan doen. Hou vervolgens op een kalender of in een agenda bij of dat ook lukt. Ga niet bij de pakken neerzitten als je een dagje hebt gespijbeld, maar let vooral op hoe vaak het je wel gelukt is. Als je daarop focust, levert dat een dopamine-boost op.

Om te voorkomen dat het effect afvlakt doordat het saai wordt, kun je de lat steeds wat hoger leggen. Bijvoorbeeld, als je doel is om elke dag of om de dag een stuk te wandelen, kun je bijhouden hoe je de lengte van je wandeling langzaam laat toenemen of hoe de tijd die je over een standaard afstand doet, steeds korter wordt.

Je kunt ook punt 3 en 5 combineren, bijvoorbeeld door op vaste momenten in de week een stuk te schrijven en te merken dat je steeds makkelijker langer of sneller schrijft.

6. Verhoog tyrosine-niveaus

Deze stof is de belangrijkste bouwsteen voor dopamine, dus als je het niveau daarvan verhoogt, wordt dopamine makkelijker geproduceerd. Tyrosine zit in amandelen, avocado, banaan, rundvlees, kip, chocola, koffie, eieren, groene thee, watermeloen en yoghurt.

7. Luister naar muziek

Van muziek word je blij, omdat het de dopamine-productie stimuleert.

8. Mediteer

Meditatie en mindfulness zijn essentieel voor een gezonde geest. Het voorkomt onder meer dat je piekert. In de ontspanning wordt (opnieuw) dopamine geproduceerd.

9. Neem voedingssupplementen

Supplementen die dopamine-niveaus verhogen, zijn: acetyl-l-tyrosine, kurkuma, ginkgo biloba en l-theanine. Hoewel ze helpen, zijn ze geen vervanging voor alle opties hierboven waarmee je je beter gaat voelen.

10. Doe regelmatig een detox

Schadelijke stoffen die zich ophopen in het lichaam belemmeren het functioneren, dus ook de productie van allerlei cruciale biochemische stoffen. Door regelmatig ontgifting of grote schoonmaak te houden, voorkom je dat effect.

Als je het oorspronkelijke artikel (in het Engels) wilt lezen, dan kun je dat hier vinden:

http://www.collective-evolution.com/2016/01/20/10-ways-to-increase-dopamine-levels-in-the-brain/

Ik ben heel benieuwd welke manieren je al toepast of gaat toepassen en wat dat je oplevert.

Deel je ervaringen vooral hieronder, zodat anderen er ook van kunnen leren!

 

Met hartelijke groet,

Koen Lucas

12 thoughts on “10 manieren om dopamine te stimuleren.

  1. Willy

    juli 19, 2016 at 11:09am

    Veel van bovenstaande herken ik, en pas ik toe: dingen zelf maken, bewegen etc.
    Ik heb gemerkt dat mijn (bijna verloren) reukvermogen is verbeterd, ik denk zelf door Taichi en Qigong. En wat een boost geeft dat, als je weer ruikt hoe gemaaid gras, bloeiende roos, vers babietje, nieuw boek etc geuren! Volgens mij instant dopamine!

    • klucas

      juli 19, 2016 at 11:55am

      Taichi en Qigong: mooie manieren om te bewegen en om je geest te trainen!
      Hartelijke groet,
      Koen

  2. Frans

    juli 19, 2016 at 11:43am

    Hartelijk bedankt voor de info. We weten al wel veel over dopamine, want door schade en schande wordt je vanzelf wijzer. Toch leuk om alles eens op een rijtje te lezen en het is een leuk onderwerp voor het parkinsoncafe.

    • klucas

      juli 19, 2016 at 11:56am

      Hoi Frans,
      Ik weet niet of dit ‘alles’ is.
      Er zijn vast nog wel meer manieren. Heeft iemand aanvullingen?
      Hartelijke groet,
      Koen

  3. Joke

    juli 19, 2016 at 12:21pm

    Een kort middagslaapje schijnt dopamine op te wekken. Ik gebruik de supplementen mucuna pruriens, alfa liponzuur en acetyl l carnitine. Verder visolie en vitamine D. Verder doe ik veel van de aanbevolen activiteiten in het artikel beschreven

  4. Hans Arts

    juli 20, 2016 at 10:12am

    Hartelijk bedankt voor de 10 punten,je weet het ergens wel maar nogmaalsduidelijk op eenrijtje geeft weer een por om zo ook te werken en er naar te leven. Groeten hans.

    • klucas

      juli 20, 2016 at 4:47pm

      Hoi Hans, graag gedaan en succes ermee!
      Hartelijke groet,
      Koen

  5. Herman

    juli 20, 2016 at 4:58pm

    Duidelijke samenvatting hier draait het om.
    Ik ben die weg in geslagen.
    Slik je pillen en doe je verder niks dan verlies je.
    Mijn neuroloog belt me gewoon thuis op, hoe gaat het Herman.
    Na kort overleg ga ik weer verder.
    Groeten uit Bennekom

    • klucas

      juli 26, 2016 at 10:24am

      Hoi Gina,
      Dat wist ik niet, dank voor de tip!
      Maar dan ken ik nog wel een paar mensen naar wie ik de link van het blog-artikel ga sturen.
      Hartelijke groet,
      Koen

  6. ineke

    juli 27, 2016 at 7:35pm

    Luisteren naar radioparkies.com stimuleert mijn dopamine-aanmaak. De radio-uitzendingen worden, al dan niet live, verzorgd door parkinsonpatienten.

  7. sandra

    juli 22, 2018 at 9:28am

    Gaat dit ook wat opleveren als de ziekte ver gevorderd is? mn vader gaat nu erg bard achteruit. Heeft nu zo.n 16 jaar de diagnose parkinson.

Geef een reactie

Your email will not be published. Name and Email fields are required.