een-doel-waarmaken

Hoe staat het met jouw voornemens voor 2016? Lees hier hoe je een doel wèl behaalt!

Wat is jouw voornemen voor het komende jaar?

• Meer bewegen en/of gezonder eten, zodat je minder last hebt van parkinson-symptomen?
• Meer te weten komen over medicijnen en behandelingen, zodat je bewuster kunt kiezen?
• Je minder op je kop laten zitten door het hebben van een chronische ziekte?
• Meer sociale activiteiten ondernemen, ondanks de domme reacties van anderen?
• Nog iets heel anders?

Heel veel mensen nemen zich rond de jaarwisseling voor om iets (of ‘alles’) anders te gaan doen in het nieuwe jaar. Om halverwege januari te constateren dat het (weer) niet is gelukt.
Ik las een onderzoekje waaruit bleek dat slechts 17% één of meer voornemens ook daadwerkelijk waar maakt.

Wil jij bij die 17% horen?

De kans dat je een doel bereikt, kun je vergroten met een klein beetje voorbereiding. Ik leg eerst uit wat de stappen zijn en geef dan een compleet voorbeeld voor een partner/mantelzorger en één voor iemand met parkinson.

1. Formuleer je doel

Geef zo precies mogelijk aan wat je wilt.

2. Breng het doel volledig onder jouw eigen controle.

Je hebt uiteraard niet in de hand hoe anderen reageren. Zorg er dus voor dat het uitsluitend van jou afhangt of je het doel kunt bereiken.

3. Maak de formulering van het doel (zo nodig) positief

Iets NIET meer willen, is een lastig doel, omdat je dan nog niet weet wat je WEL wilt. Zorg er dus voor dat je doel duidelijk beschrijft wat je WEL wilt.

4. Bepaal hoe je zult weten dat je het doel hebt bereikt

Je wilt het doel bereiken en daarvoor is het onmisbaar om van tevoren precies te weten hoe het is om het bereikt te hebben. Bepaal hoe dat zintuiglijk (horen, zien, voelen) zal zijn. Beschrijf precies wat voor jou persoonlijk de waarheid is!

5. Vraag je af welke bezwaren er aan het doel kleven.

En pas het doel aan om die bezwaren weg te nemen.

6. Hang er een deadline aan, bepaal wanneer je het doel bereikt wilt hebben.

Een doel is een droom met een deadline, dus laat het niet bij dromen.

Voorbeeld 1, partner/mantelzorger:

Stap 1: “Ik wil waardering van mijn partner voor al mijn goede zorgen.”
Stap 2: “Ik wil me niet meer schuldig voelen, hoeveel ik ook voor hem/haar doe en ik wil geen stress meer.”
Stap 3: “Ik wil zelf tevreden zijn over wat ik voor mijn partner doe en ik wil ook goed voor mezelf zorgen.”
Stap 4: “Als ik minstens een avond per week en een dagdeel per weekend voor mezelf kan besteden en als ik 5 nachten per week minstens 7 uur slaap, heb ik mijn doel bereikt.”
Stap 5: “Dat is mede afhankelijk van hoe mijn partner zich voelt, dus het kan misschien niet elke week. En ik mag er ook voor kiezen om tijd voor mezelf ergens anders aan te besteden, zolang ik maar rustig en ontspannen slaap.”
Stap 6: “Ik bespreek dit morgenavond met mijn partner en met ingang van komend weekend gaan we het zo doen.”

Voorbeeld 2: persoon met parkinson:

Stap 1: “ik wil niet meer dat mensen negatief reageren op mijn symptomen.”
Stap 2: “Ik wil geen last meer hebben van negatieve reacties van anderen.”
Stap 3: “Ik wil constructief omgaan met negatieve reacties van anderen, zodat ik alles doe wat belangrijk voor me is en me daar prettig bij voel, hoe mensen ook reageren.”
Stap 4: “Ik weet dat ik dat doel heb bereikt als ik in staat ben opmerkingen van anderen te negeren of er verstandig op te reageren. En als ik dat met een goed (sterk, trots, rustig, relaxt …) gevoel kan doen. Dat sterke gevoel is een warm, kloppend gevoel in mijn borst en keel.” Of: “Die trots voel ik als een rechte rug en kracht en spierspanning in mijn schouders en armen.”
Stap 5: “Dat doel meteen en altijd, onder alle omstandigheden behalen, is misschien wat veel gevraagd. Ik sta mezelf toe om in de eerste maand nog één keer per week boos (verdrietig, gefrustreerd, met schaamte …) te reageren. En in de tweede maand nog één keer per twee weken. En daarna nog twee keer per jaar. En om dat waar te kunnen maken, is het nodig dat ik van tevoren een paar grappige, slimme, informatieve, … reacties bedenk, namelijk …”
Stap 6: “Ik begin er NU mee en over twee maanden heb ik het doorgaans volledig onder controle.”

7. En nu de belangrijkste stap: beleef het behaalde doel volledig.

Ga alleen op een rustig plekje zitten en stel je voor dat je jouw doel hebt bereikt.
Hoe ziet de wereld er dan uit? Wat zie je om je heen? Waar ben je, met wie en onder welke omstandigheden?
Wat hoor je aan geluiden? Natuurgeluiden? Grotestads-geluiden? Gepraat en gelach in een café, een theater of schouwburg? Hoor je muziek? (zo ja, welke muziek, in welke uitvoering?)
Wat voel je precies? Waar ben je mee bezig en wat raak je daarbij aan? Hoe voelt dat? Wat voor emotie heb je daarbij? En waar in je lijf voel je die emotie precies? Als je het aan iemand zou moeten beschrijven, hoe zou je dat dan doen?

Soms is er nog iets …

Als je al die stappen hebt doorlopen, zijn er de drie opties:
• Je stelt vast dat het inderdaad een waardevol doel is, dat je zeer gemotiveerd bent en precies weet hoe je het gaat aanpakken. Dat is uiteraard de ideale uitkomst!
• Het kan ook zo zijn dat je in stap 7 (het beleven van het bereikte doel) nog zaken tegenkomt die om aanpassing vragen. Verwerk die aanpassingen in je doel en herhaal stap 7 dan nog een keer.
• En het kan zelfs zo zijn dat je erachter komt dat dit doel helemaal niet zo belangrijk voor je is en dat er een veel belangrijker onderwerp is. Herhaal in dat geval alles vanaf stap 1!

Het bovenstaande is simpel en lastig tegelijk: de stappen zijn simpel, maar erover communiceren of eraan vasthouden, kan lastig zijn. Wees dus mild voor jezelf: als het niet in één keer zo gaat als je wilde, zie het dan als een leerproces en pas je doel (en de uitvoering ervan) zo vaak aan als nodig is. En besef: Mislukking bestaat niet, alleen feedback!

Heel veel plezier en succes hiermee. Laat hieronder in de comment box weten wat het je oplevert en aarzel niet om aanvullende vragen te stellen!

Met hartelijke groet,

Koen Lucas, Gezondheidscoach

7 thoughts on “Hoe staat het met jouw voornemens voor 2016? Lees hier hoe je een doel wèl behaalt!

  1. Lia

    januari 5, 2016 at 1:24pm

    Ik wil hier graag even op reageren,ik heb mijzelf voorgenomen om af te vallen,zeker 5 kilo
    Het lijkt niet veel maar om het te doen valt tegen,ik heb een Parkinson diëtiste in de hand,
    Genomen om dat je toch alles binnen wil krijgen wat je nodig hebt,en daar er veel haken en ogen aan zitten wat je wel en niet gelijk in mag nemen onderanderen de eiwitten vond ik dat voor mij de beste oplossing,zij heeft voor mij een dag lijst gemaakt welke uren ik de medicijnen in neem en het eten gaat goed,.
    Tenslotte heb ik mijzelf belooft als de Kilo’s eraf zijn een leuke jurk te kopen en te gaan dansen.

    Groetjes Lia en een ieder succes met wat je je ook voorneemt

    • klucas

      januari 5, 2016 at 8:26pm

      Hallo Lia,
      Goed om een diëtiste te raadplegen en mooi om jezelf te motiveren met een leuke jurk en dansen.
      Enne, dansen is heel goed om af te vallen, dus misschien moet je daar niet mee wachten 😉
      Hartelijke groet,
      Koen

  2. Joke

    januari 5, 2016 at 3:29pm

    Ik doe al heel lang niet meer aan goede voornemens in het nieuwe jaar. Als het nodig is pak ik bepaalde problemen, gedragingen reacties van mezelf direct aan. Hoe mensen op mij reageren kan ik niet veranderen, ik doe het meestal maar met een grapje af.

    • klucas

      januari 5, 2016 at 8:19pm

      Hoi Joke,
      Als het werkt, werkt het. Prima dus!
      Groeten,
      Koen

  3. Herman

    januari 5, 2016 at 6:38pm

    Goede Voornemens,
    Positief doorgaan.
    DBS .
    Vandaag met de neuroloog besproken in Nijmegen.

  4. Gerdy

    januari 13, 2016 at 7:53pm

    Voornemens nee niet echt op 1 januari. Wel ga ik me het komende jaar concentreren op hoe ik omga met dingen die niet 123 lukken zoals ik dat gewend was.. Even heel diep ademhalen en concentreren en tegen mezelf zegen dat het goed komt, even rust inbouwen en dan gaan met die banaan. Dat geldt zeker ook voor het praten. Ik struikel af en toe over mijn woorden(en zeker in het Engels). Ik heb een logopediste in de arm genomen die me gaat helpen daarmee. Ik hang boven 2016 en zie mijn doelen en dromen. En bedenk wat ik nodig heb en wat ik kan doen om mijn doelen en dromen waar te maken en uit te laten komen. En aan de hand daarvan maak ik wekelijks een schema.En daarnaast ga ik veel leuke dingen doen en meemaken, waaronder 3 maanden naar Zuid Afrika om daar te trainen, te coachen en workshops te geven ineen township..
    Verder ga ik met mijn jongste zoon een weekend naar Milaan en en met mijn dochter een musical-weekend doen en een week Kunst en Beweging op Vlieland doen.Ik trakteer mezelf op een aantal keren een behandeling op een andullatiematras en ga Yoga en Mindfullness doen.
    Ik heb er zin in en Parkinson dat doe ik er gewoon bij, o zo

Geef een reactie

Your email will not be published. Name and Email fields are required.