Omgaan met emoties voor mantelzorgers

op eieren lopen

Lopen op eieren

Het is voor veel mantelzorgers lastig om goed om te gaan met (nare) emoties die de ziekte van je partner of een familielid voor wie je zorgt, veroorzaakt. Ze voelen zich geremd in het tonen van die emoties, bijvoorbeeld omdat de ander het al moeilijk genoeg heeft. Dat komt gedeeltelijk door belemmerende overtuigingen, zie daarover mijn vorige blog-artikel.

Maar zelfs als je in staat bent om je overtuigingen zodanig te veranderen dat je er meer gemak dan last van hebt, zal het soms gebeuren dat je tegen boosheid, verdriet, angst of frustratie aanloopt.
En wat kun je op zo’n moment dan het best doen?

Nou, je kunt altijd iets fysieks doen of iets mentaals, want die twee kun je niet los van elkaar zien.

Fysiek iets veranderen

1. Bewegen

Beweging, in de zin van sporten of gewoon maar even wandelen of fietsen, verandert vrijwel direct je gemoedstoestand. Dat komt door fysieke processen, die rechtstreeks je biochemie veranderen, en ook door de afleiding en de frisse lucht. Voor beweging hoef je natuurlijk niet altijd de deur uit: een huishoudelijke klus kan ook helpen (mijn vrouw wordt heel vrolijk als ze de schuur of een kast opruimt).

2. Houding veranderen

Als je een nare emotie hebt, verander dan je lichaamshouding. Als je onderuit gezakt zit, ga dan rechtop zitten. Als je agressief staat, ontspan je dan. En als je spieren slap zijn en je blik omlaag is gericht, span die spieren dan aan en kijk omhoog. Wedden dat er iets verandert?

3. Ontspannen

In veel negatieve emoties zit iets van een blokkade, vaak met plaatselijke spierspanning. Ga eens na waar in jouw lijf spanning zit en laat die spieren eens helemaal ontspannen. En als je dat niet precies kunt zeggen, span lichaamsdelen dan eens bewust aan. Om ze vervolgens helemaal ‘los’ te laten. Dat is zo lekker!

Mentaal iets veranderen

1. Jezelf een slimme vraag stellen

Dus vraag niet: “Waarom moet mij dit weer overkomen?”, maar zoiets als: “Wat kan ik op dit moment doen om uit dat rotgevoel te komen?”, of: “Waar kan ik aan denken zodat mijn humeur meteen verbetert?” (het antwoord van Ernie uit Sesamstraat:”Rode ballonnen, Ernie. En gele en blauwe!”), of zelfs: “Wat is er stiekem heel lachwekkend aan deze situatie?”.
Er komt altijd een antwoord!

2. Sandwich-feedback geven

Sandwich-feedback is niet altijd heel makkelijk, maar werkt vaak wel heel goed. En je kunt de ander sandwich-feedback geven, maar jezelf ook. Je geeft een gemeend compliment, vraagt om een kleine aanpassing in gedrag en geeft daarbij aan wat het nuttige effect daarvan zal zijn. Een paar voorbeelden:
• “Ik bewonder je doorzettingsvermogen. Als je iets vaker een beetje kunt nuanceren, maakt dat de communicatie een stukje soepeler.”
• ”Ik waardeer je eerlijkheid en directheid. Als je er een klein beetje vriendelijker bij kijkt, is de impact nog veel groter.”
• “Je bent zo goed in staat om voor een ander te zorgen. Als je iets beter voor jezelf zorgt, is het voor iedereen veel makkelijker om een beetje te ontspannen.”

3. Een specifieke emotie oproepen

Bedenk welke emotie je nu meteen in plaats van de nare emotie wilt hebben. Vraag je af in welke situatie je die gewenste emotie voor het laatst heel sterk hebt gehad. Roep die herinnering op en leef je daarin helemaal in, alsof het hier-en-nu is. Merk hoe dat je gevoel verandert.

Succes! En laat ons in de comment box weten wat dit je oplevert.

Met hartelijke groet,

Koen Lucas, gezondheidscoach

3 thoughts on “Omgaan met emoties voor mantelzorgers

  1. Herman

    februari 2, 2016 at 9:12am

    Communicatie met je vrouw en mantelzorgster.
    Ik voel dat er opnieuw problemen ontstaan. Het deed me denken aan de communicatie muur die ontstaat. Met sporten merk ik dit ook de groep is zwijgzaam tegen de trainer, met mij praten ze honderduit. De trainer vraagt Herman wat is er aan de hand. Gek is het waarom gaat communicatie zo moeilijk.

    Mijn vrouw wil graag naar Ibiza, ik wil ook. Maar ik zie beren op de weg die zijn niet ziet. Ik wil haar niet kwetsen.

    Positief ze werk nu, ik ga zo wandelen en fietsen, en ik ga nadenken hoe wij er uit kunnen komen.

    Het bovenstaande neem ik in me op. We komen er beslist wel uit.

    Het gaat er om Herman Kervel wat kun je wel. En wat kun je voor je mantelzorgster uitdenken zodat we het samen gezellig hebben
    Ze is om 14.00 thuis.
    Tijd genoeg.

    • klucas

      februari 3, 2016 at 9:45am

      Hoi Herman,

      Mooi om te lezen hoe je ermee bezig bent om de communicatie met je vrouw goed te houden en te verbeteren!
      2 tips”:

      – niet allen VOOR je mantelzorger wat uitdenken, maar ook regelmatig MET haar dingen uitdenken.
      – zie erachter te komen hoe zij met ‘etiketten’ omgaat zoals ‘mantelzorger’
      Je noemt haar in één adem ‘vrouw en mantelzorger’, maar er is voor haar vast verschil en ik gok dat ze in eerste instantie je vrouw is en pas in tweede instantie ‘mantelzorger’. Veel mantelzorgers hebben zelfs een hekel aan die term!

      Met hartelijke groet,
      Koen

  2. Herman

    februari 3, 2016 at 2:33pm

    Dag Koen,

    Bedankt voor de tip. Het wordt samen met haar. Samen met haar dingen uitdenken. Dat lukt zeker weten

    Vriendelijke groet,
    Herman

Geef een reactie

Your email will not be published. Name and Email fields are required.