Parkinson & Vermoeidheid, 4 Tips Voor Meer Energie

Honds moe

De wisselwerking tussen parkinson en vermoeidheid

In hoeverre vermoeidheid een direct symptoom van parkinson is, is me uit allerlei boeken en websites niet duidelijk geworden. Dat is ook eigenlijk niet zo belangrijk, als je ervan uitgaat dat vermoeidheid heel vaak door een combinatie van factoren wordt veroorzaakt. En als een aantal van die factoren te beïnvloeden is, dan is verbetering van de situatie dus haalbaar!

Duidelijk is wel dat verschillende parkinson-symptomen vermoeidheid veroorzaken:

  • Trillingen en overbeweeglijkheid vermoeien je spieren
  • Pijn, kramp, onrustige benen en tremoren storen je slaap
  • ‘Gewone’, dagelijkse activiteiten vragen steeds meer concentratie van je en zijn dus vermoeiender

Dan zijn er nog de emotionele aspecten van parkinson (en elke andere chronische aandoening):

  • Als je je fel verzet tegen symptomen en de progressiviteit van de ziekte, ben je geneigd veel meer te doen dan je aankan. Dat leidt tot overbelasting en dat vermindert je conditie en leidt tot chronische vermoeidheid.
  • Als somberheid, angst of zelfs depressiviteit toeslaan, breng je mensen steeds minder motivatie op om iets te ondernemen. Dat leidt tot ‘onderbelasting’, waardoor je ook steeds minder kunt.

En ten slotte zijn er vaak aspecten in het spel die ook bij ‘gezonde’ mensen tot vermoeidheid leiden:

  • Te weinig slaap en ontspanning / teveel inspanning
  • Slecht slapen door alcohol, koffie, teveel activiteit vóór het slapen gaan

4 Tips Voor Meer Energie

De tips voor minder vermoeidheid / meer energie zijn dan eigenlijk heel simpel:

  1. Slaap lang genoeg en goed genoeg

    • Handhaaf een regelmatig dag/nacht-ritme (vaste tijden)
    • Zorg vóór het slapen voor een ‘cooling down’ (Neem een bad of douche. Doe vanaf 45 minuten vóór het slapen gaan ontspanningsoefeningen, meditatie of luister naar rustgevende muziek of een ontspannings-CD. Sommige mensen ontspannen met een goed boek, maar voor anderen is zelfs dat te opwindend!)
    • Slaap niet teveel en niet te weinig (af en toe uitslapen mag uiteraard best)
    • Voer zo nodig een middagdutje in en experimenteer om de juiste duur daarvan te vinden (lang genoeg om op te kikkeren, maar niet zo lang dat het je nachtrust kost)
    • Gebruik de slaapkamer alleen om te slapen (en te vrijen, maar niet voor TV-kijken, FaceBooken, mail checken, computerspelletjes, telefoneren, discussiëren, ruzie maken etc.)
  2. Leef gezond

    • Drink geen (of bij grote uitzondering) alcohol
    • Drink ’s avonds geen koffie
    • Eet gezond en niet teveel
    • Beweeg voldoende
    • Drink voldoende water (maar niet te laat op de avond 😉
    • Vermijd stress en leer met lastige gevoelens om te gaan
    • Wees eerlijk tegen jezelf over wat je nog aankunt en wat niet! Pas je activiteiten daarop aan!
  3. Pas zo nodig je medicatie aan (in overleg met de arts uiteraard).

  4. En het geheime ingrediënt: Wees flexibel!

    Net zoals parkinson voor iedereen net iets anders uitpakt, is er voor iedereen een persoonlijk ‘slaap-recept’. Neem de tijd om uit te vinden wat voor jou het best werkt en zelfs als je dat gevonden hebt: accepteer dat het af en toe ook gewoon niet lukt om goed te slapen (en ga dan de volgende avond gewoon een half uurtje vroeger).

We horen uiteraard weer graag wat deze tips je opleveren!

Met hartelijke groet,

Koen Lucas, Gezondheidscoach en -Trainer

Geef een reactie

Your email will not be published. Name and Email fields are required.