Het effect van sauna op parkinson-symptomen

Henk van Ingen Schenau, Sauna-Meester

Henk van Ingen Schenau

Henk van Ingen Schenau is 65 en weet sinds 3 jaar dat hij parkinson heeft. De eerste symptomen deden zich (zoals bij zoveel lotgenoten) veel eerder voor: al in 1983 kreeg hij voor het eerst medicijnen tegen een tremor. Inmiddels heeft hij veel verschillende symptomen (verlies reukvermogen, stijve schouders, slecht slapen, veel plassen, soms moeite met praten en slikken, moeite met schrijven, verstopping, on/off-verschijnselen, kramp, zweten, droge huid, jeuk, eczeem-achtige uitslag, koude handen en voeten). Toch heeft hij het idee dat de progressie niet snel verloopt.

Henk was ondernemer, eigenaar van sauna Oase in Nederasselt, en is nog steeds erg actief. Hij zeilt en past op kleinkinderen, doet klussen in huis en is business coach voor startende bedrijven. Hij merkt wel dat hij steeds minder klust, minder initiatieven neemt en moeite moet doen om een dreigende apathie te voorkomen. Zo maakt hij takenlijstjes om zichzelf ‘bij de les te houden’.

Aufguss-Meister (opgieting verzorgen in de sauna)

Ik kwam Henk tegen in de sauna, waar hij een opgieting verzorgde voor de gasten. Dat maakte indruk, want dat is een zeer vermoeiende bezigheid: Waar de deelnemers stil blijven zitten, is de ‘Aufguss-Meister’ actief in de weer met opgieten van water met geurende olie en het verspreiden van warme, vochtige lucht door de hete saunacabine. Na afloop raakten we aan de praat over de gezondheidsvoordelen van saunabezoek en hoorde ik dat hij parkinson heeft.

Effect van de sauna op parkinson-symptomen

Op de vraag of hij zelf baat heeft bij de sauna, kwam een overtuigd: ‘Absoluut’ als antwoord. Dat verbaasde me niet, want met 30 jaar ervaring als sauna-gast hoef ik daar niet van te worden overtuigd. Wel was ik erg benieuwd naar de specifieke effecten op parkinson.

Henk: “Ik kom heerlijk op temperatuur, heb veel minder last van stijfheid, slaap veel beter en hoef er ’s nachts niet één keer uit om te plassen. Vooral de infrarood cabine is heel prettig voor mijn spieren. Bij een ‘off’-gevoel is de sauna een flinke oppepper.”

Hoe ziet je sauna-gang eruit?

Zijn sauna-gang ziet er als volgt uit:
• Warm douchen
• Minstens 15 minuten in de warmste sauna
• Yoga- en rekoefeningen in de saunacabine
• Dan een luchtbad in de buitenlucht, een koude douche en verder koelen in het dompelbad
• Lekker ontspannen zwemmen
• Even in het stoombad
• Ontspannen in kruidenbad en/of whirlpool

Dan volgt een tweede ronde die gelijk is aan de eerste, met als afsluiting 20 minuten in de infrarood cabine. Na het afkoelen nog even wat drinken en dan zit het saunabezoek er op. Henk is dan ongeveer 2 uur bezig geweest. Verder laat hij zich regelmatig masseren, op advies van zijn neuroloog.

Wat raad je sauna-beginners met parkinson aan?

Ik vroeg Henk wat hij mensen met parkinson zou aanraden als ze nog geen ervaring hebben met de sauna, maar wel benieuwd zijn naar de mogelijke voordelen.
Henk: “Overleg altijd eerst met je arts. Bij hartklachten en hoge bloeddruk moet je bijvoorbeeld heel voorzichtig zijn (vooral bij het afkoelen).
Ga eerst eens naar de sauna met iemand die al ervaring heeft. Bouw langzaam op. Ga op een rustig moment en luister heel goed naar je lichaam. Sla het afkoelen nooit over, maar ontdek wat voor jou de beste manier is. Dat verschilt van mens tot mens.”

Wat houdt mensen tegen?

“Laat je niet belemmeren door allerlei zorgen. Veel mensen hebben moeite met idee om andere mensen in hun blootje te zien of om zelf gezien te worden. Mannen zijn soms bang om een erectie te krijgen en vrouwen willen niet begluurd worden. Maar in een sauna met een goede sfeer (en dat zijn de meeste) doen die zaken zich helemaal niet voor.
Als je besluit het te proberen, spreek dan met jezelf af om minstens drie keer te gaan. Dan zul je merken dat die angsten ongegrond zijn en geef je jezelf echt de kans om de effecten te ervaren.”

Is de sauna niet erg duur? “Dat valt wel mee. Een los bad is de laatste jaren duidelijk goedkoper geworden en via websites als Veiling.nl en met allerlei kortingsbonnen op bijvoorbeeld drinkyoghurt kun je vaak voor een prikkie naar de sauna. En als je er echt baat bij hebt, dan is een jaarabonnement een voordelige keus. Helaas is het niet meer zo dat saunakosten vergoed worden door de verzekering.”

 

Heb je ook goede ervaringen met sauna, massage of nog iets heel anders? Deel het dan hieronder in de comment-box, zodat anderen er ook mee aan de slag kunnen.

 

Hartelijke groet,

Koen Lucas

9 thoughts on “Het effect van sauna op parkinson-symptomen

  1. Anita

    maart 3, 2016 at 12:21am

    Ik heb nu 14 jaar Parkinson en ook ik had veel last van stijve spieren en slecht slapen ,
    We hebben zo’n 8 jaar geleden zelf een sauna gekocht en dat bevalt uitstekend zeker in de winter wordt er veel gebruik van gemaakt .
    Nu hebben we net een nieuw huis gekocht , waar we binnen kort intrekken en daar komt weer een sauna in want ik kan het niet missen , ik kan het iedereen aanraden .

  2. Arno

    maart 3, 2016 at 10:32am

    Sauna en zeker een goede opgiet sessie is een weldaad voor je lijf en geest.
    Wij proberen 1 keer per maand te gaan.

    Ben veel minder stijf, slaap als een roosje. Ik voel dat nog enkele dagen later.
    Nooit geweest, gewoon doen. De sauna is een van die plekken waarbij iedereen elkaar recht n de ogen kijkt. Ik tref er met name mensen die met respect met elkaar omgaan.

    En dei Lastige Tante P (Parkinson) die me normaal altijd koeioneert laat ik lekker thuis.

  3. Geert Zwik

    maart 15, 2016 at 5:58pm

    We hebben jaren een openbare sauna gehad, Sauna St. Vitushoeve in Winschoten en ging dus iedere dag een rondje sauna doen, zoals een ander in bad ging doet ik en rondje. Heb mij daar altijd zeer goed bij gevoeldn nog proberen we nog iedere week naar Bad Nieuweschans te gaan. Daar is naast diverse sauna,s ook een thermaalbad, wat en geweldige invloed op je lichaam heeft.
    Tegen de mensen die tegen naakt opzien zou ik willen zeggen” beschaving vraagt geen kleding ontkleed gaan vraagt wel beschaving.
    Als je in de gelegenheid bent,doen.
    Groeten Geert Zwik

    • klucas

      maart 15, 2016 at 9:40pm

      Hallo Geert,
      Heel herkenbaar. Sauna werkt ontspannend en is in algemene zin goed voor je!
      Dankjewel voor je reactie.
      Met hartelijke groet,
      Koen

  4. Martin

    augustus 2, 2016 at 12:04pm

    Een ander belangrijk onderdeel, cannabis olie i.p.v. de dopamine.
    Wie heeft er ervaring met het gebruik van cannabis olie gedaan door een parkinson patient ?

    m.vr.gr.

    Martin

    • klucas

      augustus 2, 2016 at 12:34pm

      Hallo Martin,
      Hoe dit bij het sauna-onderwerp past, zie ik niet goed.
      (Tenzij je een sauna-opgieting voorstelt met cannabis-olie 😉
      Het medicinale gebruik van cannabis is wel een keer onderwerp van gesprek geweest op onze Facebookpagina.
      Daar kwam wel uit dat een (beperkt) aantal mensen er veel baat bij heeft.
      Al geloof ik niet dat het als alternatief voor dopamine of dopamineuze medicijnen werd gebruikt.
      Heb jij daar ervaring mee? Als je daar wat over schrijft, zet ik het met plezier op de Facebookpagina, zodat er wat discussie los kan komen.
      Met hartelijke groet,
      Koen

  5. Jenny

    mei 16, 2017 at 5:04pm

    Ik ben als verzorgende werkzaam in een verpleeghuis waar ik ook bewoners met ziekte van Parkinson verzorg. Nu hebben we verschil van mening of warme douches hetzelfde effect hebben op het lichaam dan de sauna’s. Ik kan me zo voorstellen dat warmte op alle fronten goed is.

  6. Marja

    juli 16, 2017 at 7:05pm

    Hallo
    ik heb de diagnose sinds 2006
    klachten vanaf 1994
    sinds kort in het gelukkige bezit van een infrarood sauna
    heerlijk!
    s nachts (ik slaap slecht) ben ik daar zo’n 20 minuten. advies is max. 30 minuten dus als je goed rekend kan ik nog eens 20 min. doen 🙂
    het ontspant en verlicht de pijn (=hevig)

    waarom sauna ipv douche?
    de stralen gaan meteen met hun warmte naar de pijnlijke ledematen
    maw veel effectiever en het gloeit na

    met vriendelijke groet
    Marja

  7. Klaas Homan

    oktober 26, 2017 at 8:15pm

    FIR sauna

    SAUNA
    The big difference between how a far infrared sauna and a traditional sauna work is the heat source — but that one difference makes all the difference. FIR heat reaches deeper into the tissues than the heat from a traditional sauna, and causes more toxins to be released with the sweat. See benefits of the infrared sauna
    http://www.the-infrared-sauna-effect.com/fir-sauna.html

    Des minder gif des te lager het ontstekingsniveau en vervolgens minder kans op oa parkison

Geef een reactie

Your email will not be published. Name and Email fields are required.