Antwoorden vraagvandeweek 3

Wat doe jij om snel uit een slechte bui te komen? 7 tips

Op de derde vraag van de week kwamen slechts 6 reacties, maar die geven wel een heel uitgebreid beeld van de mogelijkheden!

Aan de hand van die reacties kom ik tot 5 tips en een combinatie-tip en ik voeg er zelf nog een tip aan toe. Het moet toch raar lopen als daar niks voor je bij zit.

Tip 1: Trek je terug, neem een ‘time-out’

Met de eerste tip hoef je niks te doen, het gaat er juist om dat je even ‘niks’ doet in het vertrouwen dat het wel weer over gaat.

Nico kruipt in zijn schulp, weegt alles even af en komt dan tot de conclusie dat zijn omgeving er ook niks aan kan doen, om dan weer uit zijn schulp te komen. Henny laat een slechte bui gewoon betijen, gaat wel weer over.

Tip 2: Ga bewegen, kom fysiek in actie

Hoewel het sommige mensen helpt om zich even terug te trekken (zie tip 1), is fysieke actie juist een heel bekende remedie tegen buien en depressiviteit. De beweging helpt en de verandering van omgeving ook. Elly raadt je aan in de tuin te werken en te wandelen. Nico tips wandelen ook als oplossing.

Tip 3: Doe mentaal iets om eruit te komen

Naast lichaamsbeweging is ook mentale actie een hele goede optie: jezelf afleiden van nare gedachten door echt even wat anders met je hersenen te doen.

Elly bedenkt wat ze nog wel kan, Riet visualiseert (wat visualiseer je Riet? Betere tijden? Mooie vooruitzichten?) en ze mediteert.

Tip 4: Rustgevende / afleidende activiteiten

Even ontspannen of een hobby beoefenen kan uiteraard ook prima werken. Dat is ook een soort afleiding van datgene waar je chagrijnig van was, en bovendien weet je dat het iets is waar je plezier aan beleeft.

Elly bladert door een tijdschrift. Marc schrijft over van alles en Christine luistert naar haar favoriete muziek (Gabe Moretti, ik had er nog nooit van gehoord, maar is inderdaad mooi, zie video hieronder).

Tip 5: Zoek contact met anderen zoeken

Grappig dat de één zich even terugtrekt met een slechte bui en de ander juist contact zoekt. Je hebt vast wel iemand in je omgeving bij wie je even mag uithuilen of klagen, die je gewillig aanhoort en dingen kan zeggen die je humeur opvijzelen. En dat kan uiteraard op heel veel manieren: langs gaan, uitnodigen, bellen, mailen, skypen, chatten etc.

Elly zoekt een vriendin op of belt met haar nicht, Marc mailt naar mensen.

Tip 6: Combineer een aantal tips:

Meerdere mensen lijken een ritueel te hebben dat meerdere van de 5 bovenstaande tips combineert.

Riet trekt zich even terug, mediteert en visualiseert en schiet dan, hup, in de actie. En Elly heeft een hele rij van remedies (werk je die allemaal in die volgorde af, Elly?).

Bonustip 7: Analyseer en pas aan

Ik heb de neiging om aan de tips van alle lieve mensen die op Facebook hebben gereageerd één tip toe te voegen: ga na waardoor je in de slechte bui terecht bent gekomen en stel jezelf de volgende vragen:

  • Wat kan ik doen om dat in de toekomst te voorkómen?
  • (en als dat niet mogelijk is:) Hoe kan ik bereiken dat er de volgende keer niet zo chagrijnig van word?
  • (en in alle gevallen:) Wat kan ik doen om er zo snel mogelijk uit te komen?

Maar dat hoef je natuurlijk niet meteen te doen. Het kan (gek genoeg) wel even heel lekker zijn om jezelf heel zielig te vinden of even in je frustratie te blijven hangen.

Maar niet te lang, hè!

Met hartelijke dank aan Nico van Gogh, Henny Hendrikx, Elly Borren, Christine Ackaert, Marc Dockx en Riet Knierim voor hun mooie bijdragen!

Heb jij nog aanvullende tips voor je parkinson-bondgenoten?

Laat ze dan hieronder weten in de comment box.

 

Met hartelijke groet,

Koen Lucas

Trainer, Coach en mede-oprichter van omgaanmetdeziektevanparkinson.nl

Geef een reactie

Your email will not be published. Name and Email fields are required.