Parkinson en Lichaamsbeweging

Wat is de prettigste manier om aan je beweging te komen?

Is bewegen belangrijk voor mensen met parkinson?

Het antwoord is eigenlijk twee keer ‘ja’. En met ‘twee keer’ bedoel ik: ja, bewegen is voor elk mens van groot belang en ja, voor mensen met parkinson helemaal.

De gezondheidsvoordelen voor iedereen (met of zonder chronische ziekte) van voldoende beweging zijn bekend:

  • Goed voor hart en bloedvaten
  • Goed voor spieren, botten en gewrichten
  • Goed voor je hersenen
  • Goed tegen overgewicht
  • Goed tegen somberheid en depressie
  • Enzovoort

De gezondheidswinst bij parkinson komt daar nog bij, waaronder:

  • Spierkracht op peil houden en verbeteren
  • Coördinatie en motoriek op peil houden en verbeteren
  • Ervarings-deskundigen (John Pepper, Bianca Mollé, Gary Sharpe en vele anderen) claimen zelfs dat de juiste beweging een genezend effect hebben!

Gezond dus, maar welke beweging dan precies?

Hoewel die ervaringsdeskundigen je van harte aanraden (veel) te bewegen, zijn ze het onderling niet eens over de beste manier van bewegen. Er komen nogal wat adviezen voorbij: dansen (bewegen op muziek), wandelen (de ‘powerwalk’ van Pepper), Qi Gong, Tai Chi, yoga, spinning, boksen, fietsen, fysio-fitness, specifieke parkinson-bewegingsoefeningen. Maar wat is nu de ideale manier van bewegen?

We hebben de vraag ‘Wat is voor jou de prettigste manier om aan je beweging te komen?’ als ‘vraag-van-de-week nr. 2’ op de Facebook-pagina gezet, in de hoop dat daar een eenduidig advies uit te halen zou zijn. Daar is heel uitgebreid gereageerd, dank daarvoor!

De gezochte duidelijkheid is trouwens ver te zoeken: in de 12 reacties komen haast even zoveel verschillende adviezen voor en die komen vrijwel overeen met die van de internationaal bekende ervaringsdeskundigen:

  • Wandelen
  • Fysio-fitness
  • Dansen
  • Fietsen
  • Yoga
  • Qi Gong
  • Speciale parkinson-bewegingsprogramma’s
  • Een creatieve hobby
  • Werken in huis of in de tuin

Extra tips rond beweging

Naast de verschillende manieren van bewegen die we op Facebook ontvingen, zijn er ook een paar algemene tips uit de antwoorden te halen:

  • Doe elke dag wat aan sport of beweging, ook als je er een keer geen zin in hebt (doe dan eventueel wat minder).
  • Werken in huis of in de tuin is ook beweging!
  • Wissel verschillende manieren van bewegen af: doe elke dag iets, maar niet elke dag precies hetzelfde, dus:
    • Doe iets om je conditie te vergroten (zoals fietsen of wandelen),
    • iets om spierkracht te vergroten (zoals fitness en fysio) en
    • doe iets om coördinatie en motoriek te verbeteren of op peil te houden (een creatieve hobby, klussen, dansen e.d.).

En waarschijnlijk de belangrijkste tip:

  • Doe iets waar jij lol in hebt (dan is het ‘t makkelijkst vol te houden)!

Met dank voor hun reacties aan: Annie Gelderblom, Elly Borren, Henny Hendrikx, Els Murman, Angelien Wirken, Rob Koper, Martin Devriese, Hieke Sollaart, Saskia Vroom en Janna de Graaf!

Heb je vragen of aanvullingen? Zet ze hieronder in de comment box!

 

Hartelijke groet,

Koen Lucas, trainer & coach

Geef een reactie

Your email will not be published. Name and Email fields are required.